Pemaknaan Poster Iklan layanan Masyarakat Pemilihan Umum 2024

Donna Isra Silaban, Yoseph Riang, Hendrikus Saku Bouk, Melva Margareth Canalini Da Rato, Oktafiana Medilmana

Abstract


This research aims to analyze the meanings contained in the public service advertisement posters for General Election 2024 using Roland Barthes' semiotic approach. Semiotics, as the study of signs and symbols and their use, is highly relevant in designing effective advertising posters. Using a descriptive qualitative method, this research explores the denotation, connotation and mythical meanings hidden behind the visual elements of the poster. The results show that the denotation meaning is displayed through visual elements such as the color of the ballot papers, the KPU logo, and the images of candidate pairs that are clear and easy to understand. The connotation meaning in the poster reflects deeper values and touches the emotional aspects of society. Visual elements such as dynamic design, the use of bold but harmonious colors, and the representation of candidate pairs who appear confident, thus illustrating a sense of responsibility as citizens to participate in elections. Meanwhile, the mythical meanings in the posters reflect narratives about democratic values, hope for change, and national stability, which evoke a sense of togetherness and optimism among the people. 


Keywords


Poster; Public Service Advertisement; General Election 2024

Full Text:

PDF

References


Basri, S., & Sari, E. (2019). Tari Remo (Ngremong): Sebuah Analisis Teori Semiotika Roland Barthes Tentang Makna Denotasi Dan Konotasi Dalam Tari Remo (Ngremong). GETER : Jurnal Seni Drama, Tari Dan Musik, 2(1), 55–69. https://doi.org/10.26740/geter.v2n1.p55-69

Darmawan, A. (2021). Analisis Bahasa Persuasi Dalam Iklan Layanan Masyarakat Tentang Covid-19. Jurnal Skripta, 7(2), 52–59.

Fitriani, H. N., Herdiansyah, M. R., & Sai’dah, N. (2021). Representasi Sensualitas Perempuan dalam Iklan AXE Effect Call Me versi Sauce. Jurnal Audiens, 3(1), 115–124. https://doi.org/10.18196/jas.v3i1.11821

Fridarmawan, K., Permana, R., & Kosasih, D. (2024). ANALISIS SEMIOTIK PEIRCE TERHADAP LAMBANG DAÉRAH DI KOTA SUKABUMI (KAJIAN FILOSOFIS DAN SEMIOTIK) Khairul. 8(2), 13–19.

Handayani, F. L. D., & Parlindungan, D. R. (2022). Strategi Komunikasi Humas Pemerintah Walikota Jakarta Timur dalam Menyampaikan Pesan Melalui Media Sosial. Komunukasi, Sains Dan Teknologi, 1(2), 33–37.

Hidayat, M. A. (2019). Desain Iklan Pada Marketplace Untuk Menarik Minat Konsumen ( Studi Iklan Online Shop Shopee ). Desain Iklan Pada Marketplace Untuk Menarik Minat Konsumen ( Studi Iklan Online Shop Shopee ), 1(3), 6.

Hidayati, W. (2021). Analisis Semiotika Roland Barthes Dalam Film Dua Garis Biru Karya Sutradara Gina S. Noer. Jurnal Pendidikan Tematik, 2(1), 52–59.

Ihsana, N. W., & Urfan, N. F. (2024). Mitos Kepercayaan Dalam Budaya Jawa Pada Film Primbon. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 23(1), 201–214. https://doi.org/10.32509/wacana.v23i1.3970

Jamallulail, A., Muhammad, A., Nugraha, A. A., & Yasin, M. (2023). Analisis Semiotika Roland Barthes Pada Poster Iklan Floridina Coco. 2, 91–98.

Kartika, L. V. A. Di. (2022). Pesan Peduli Lingkungan Pada Iklan Mcdonald’s Jerman Di Instagram (Kajian Analisis Semiotik Roland Barthes). Identiatet, 11(2), 99–113.

Lina, L., & Damayanti, R. (2021). Makna Slogan “We’Ll Take Care of You Wherever You Are" Pada Iklan Samsung India. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 20(2), 144–158. https://doi.org/10.32509/wacana.v20i2.1537

Matthew, T., Riyani, Z., & Ikbar, N. (2023). Analisis Semiotika pada Iklan Layanan Masyarakat di Media Massa: Jangan Golput Gunakan Hak Pilihmu. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Ilmu Sosial (SNIIS), 2, 1142–1152.

Mulyadi, M. (2022). Teori Belajar Konstruktivisme Dengan Model Pembelajaran (Inquiry). Al Yasini : Jurnal Keislaman, Sosial, Hukum Dan Pendidikan, 7(2), 174. https://doi.org/10.55102/alyasini.v7i2.4482

Nursiddiq. (2024). ANALISIS SEMIOTIKA ROLAND BARTHES PADA IKLAN AQUA. Jurnal Dasarupa, 06(01), 50–59.

Pohan, D., & Fitria, U. (2021). JENIS JENIS KOMUNIKASI. Educational Research and Social Studies, 2(3), 45–79.

Saputri, F. A. S. (2023). Analisis Semiotika Tentang Pencegahan Penyebaran Covid-19 Dalam Iklan Layanan Masyarakat. 1–27.

Shalekhah, A., & Martadi. (2020). Analisis Semiotika Roland Barthes Pada Poster Film Parasite Versi Negara Inggris. Barik, 2(03), 54–66.

Supriatno, D., & Romadhon, I. (2017). Pengaruh Media Komunikasi Smartphone Terhadap Interaksi Sosial Pelajar (Studi Deskriptif Kuantitatif pada Pelajar SMK Astra Nawa Ambulu). Paradigma Madani, 4(2), 65–74. http://ejurnal.uij.ac.id/index.php/PAR/article/download/192/187/373

Tudjuka, N. S. (2019). Makna Denotasi Dan Konotasi Dalam Geguritan. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 4(1), 12–25.

Waruwu, M. (2022). Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Ppkn Di Indonesia: Kajian Analisis Meta. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn, 9(2), 99–113. https://doi.org/10.36706/jbti.v9i2.18333

Yohana, A., & Saifulloh, M. (2019). Interaksi Simbolik Antara Atasan Dan Bawahan Di Pt. Imse Marindo Utama Gas Engine Jakarta. WACANA, Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(1), 122–130. https://doi.org/10.32509/wacana.v18i1.720




DOI: https://doi.org/10.32509/wacana.v24i1.4705

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed by:

      

 Recommended Tools :

 

Wacana: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi

Fakultas Ilmu KomunikasiUniversitas Prof. Dr. Moestopo (Beragama)
Kampus I, Jl. Hang Lekir I/8 Jakarta Pusat, Indonesia 10270
WA: 085714422271 (Chat Only)

email: wacana@dsn.moestopo.ac.id

Copyright (c) 2025 Wacana: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi

Licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.